امام سجاد (ع)_تجسم معنویت و فضیلت
امام
سجاد علیه السلام وارث معارف انبیاء و زینت دل اولیاى خدا است. دوره امامت
امام سجاد علیه السلام مصادف با اوج دنیا گرایى در جامعه آن روزگار بود.
در این دوره غفلت و دنیا گرایى، گریبان جامعه را چنان گرفته بود که دین و
معنویت در قربت قرار داشت و تمام تلاش حاکمان بنى امیه در بازگرداندن
معیارهاى ناپسند عصر جاهلیت خلاصه مىشد.
آرى، در این عصر، جاهلیتى که با ظهور رسول اکرم صلى اللّه علیه و آله و
سلّم، مقهور ارزشهاى الهى شده بود، بار دیگر با تمام توان به میدان آمده
و در مقابل قرآن و معنویت صف آرایى کرده بود.
امام سجاد علیه السلام به منظور مقابله با موج دنیا گرایى و جلوگیرى از
گسترش معیارهاى عصر جاهلیت، منادى معنویت در میان جامعه اسلامى شدند و با
گفتار و رفتار خویش مردم را دعوت به خدا و معنویت کردند.
سیره امام سجاد علیه السلام در آن روزگار غربت قرآن و معنویت چنان بود که
گویى تمام معنویت در وجود مقدسش خلاصه شده و گفتارهاى متعالیش آینهاى بود
که معارف قرآن را در جامعه منعکس مىکرد.
رفتار امام در آن روزگار بسان ابرى بود که باران معنویت بر جامعه مىبارید
و گفتارش بذر حقیقت در مزرعه دلهاى مشتاقى بود که از غربت ارزشهاى الهى
در جامعه مىنالیدند.
هر رفتارى که از وجود مقدّس امام سجاد علیه السلام تجلّى مىکرد، کتاب
معرفتى بود که مردم را به معنویت دعوت مىنمود و رفتار صحیح اسلامى را به
آنها مىآموخت.
یکى از وجوه بارز سیره امام، عشق و شور آن بزرگوار به عبادت و پرستش
خداوند متعال بود. در آن زمان که حاکمان اموى، دنیاپرستى را در مقابل خدا
پرستى تبلیغ مىکردند، امام زین العابدین علیه السلام با سیر در عمق دریاى
عبادت و ریاضت، اصل اساسى خدا محورى را به مردم مىآموختند و شکوه زیبایى
پرستش خداى یگانه را نمایان مىکردند.
امام در عبادت خداوند به مرتبهاى رسیده بودند که در میان مردم به القابى
همچون سیدالعابدین، سید الساجدین و زین العابدین شهرت داشتند نقل کردهاند
آن امام بزرگ هر شبانه روز، هزار رکعت نماز مىخواند و اکثر شبها تا طلوع
صبح، به عبادت خداوند متعال مشغول بودند و روزها را با روزه سپرى
مىکردند. خدمتکار امام نقل کرده است: «هرگز شبها براى امام رختخوابى
نگستردم و روزها برایش غذایى تهیه نکردم زیرا آن بزرگوار شبها را به
عبادت و روزها را به روزه مىگذراند.»
امام سجاد علیه السلام بسیارى از شبها را با حال نیایش، طواف و نماز سپرى
مىکردند و در خلوت شب در برابر عظمت خالق یکتا زار مىگریستند. عبادت
مداوم حضرت زین العابدین برخى از یاران امام را نسبت به جان شریفش بیمناک
کرده بود و آنها به امام عرض مىکردند کهاى فرزند رسول خدا، خود را با
عبادت هلاک مکن!
امام در پاسخ به این افراد، لزوم سپاسگزارى از خداوند را به خاطر نعمتها پیش کشیده و مىفرمودند: آیا بنده سپاسگزار خداوند نباشم؟
مردم که شدت عبادت امام را مىنگریستند متأثر مىشدند و مىآموختند که در
برابر نعمتهاى خداوند باید شکرگزار باشند و با عبادت خویش از خطرات
دنیاگرایى که بیمارى مهلک آن عصر بود بپرهیزند. علاوه بر این، امام زین
العابدین علیه السلام با گفتارهاى الهى خویش مردم را دعوت به خدا مىکردند
و به مؤمنان هشدار مىدادند که مبادا دنیاطلبى دلدادگان دنیا شما را نیز
بفریبد و از خدا و اعمال خیر بازتان دارد.
امام با ذکر شواهد تاریخى به مردم مىآموختند دنیاگرایى سرانجام خوشى
ندارد و آرایشهاى دنیایى انسان را به سرمنزل مقصود نمىرساند، پس باید به
خدا و اعمال نیک اندیشید و از سرگذشت دنیاطلبانى که پیش از این به تعیّنات
دنیایى دست یافته بودند، عبرت گرفت.
به هر حال، روشهاى الهى امام سجاد(ع) سبب شده بود که زشتىهاى حکومت
امویان بیش از گذشته آشکار شود. به همین دلیل، امویان نتوانستند امام را
تحمّل کنند. در حقیقت امویان حس کردند امام سجاد(ع) با رفتار و گفتار الهى
خویش پیام عاشوراى حسینى را به خوبى در جامعه منتشر مىکنند و اگر این روش
ادامه یابد، به زودى روزگار ذلّت امویان فرا مىرسد.